Bemiddelen van klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt… dat is een uitdaging!
De arbeidsmarkt trekt de laatste jaren sterk aan, waardoor de doelgroep met een kortere afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk is dan wel in een actief ontwikkelingstraject zit richting betaald werk. De doelgroep die klantmanagers nu in beheer hebben bestaat daardoor voor een groot deel uit mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
Bij klanten die een grotere afstand tot de arbeidsmarkt hebben doen zich in het algemeen de volgende problemen voor:
Het risico dat door deze situatie ontstaat is dat de ontwikkeling binnen de doelgroep stagneert en dat er mogelijk een groter tekort ontstaat op de toch al krappe arbeidsmarkt. Het motiveren van deze doelgroep vergt gespreksvaardigheden van de klantmanager die gericht zijn op gedragsverandering, waarbij de klant in zijn kracht komt te staan en zelf zijn route bepaalt.
Gespreksmethodiek SHMC
Het activeren van de doelgroep met een grote afstand tot de arbeidsmarkt is voor veel gemeenten een uitdaging. Het inzetten van instrumenten en trajecten levert vaak niet het gewenste effect op. De oplossing ligt bij de doelgroep zelf! Wat beweegt hen? Wat is hun situatie en wat vinden ze daarvan? In welke mate is men al actief, waar kan men zelf nog stappen zetten en waar heeft men ondersteuning nodig? Hierbij is het van belang om deze mensen daadwerkelijk te bereiken en hen zelf te laten bepalen wat zij belangrijk vinden, wat hen in beweging brengt en welke stappen zij zelf kunnen ondernemen. SHMC heeft een gespreksmethodiek ontwikkeld die aansluit bij deze ontwikkeling en die wij in de praktijk hebben getoetst en doorontwikkeld.
In onze gespreksmethodiek staan de volgende punten centraal:
Praktijkgerichte training
In een praktijkgerichte training leert SHMC je de kernwaarden en basisbeginselen van een methodiek, waarmee je een brede uitvraag kunt uitvoeren, de situatie van de klant in beeld kunt brengen, de klant in zijn eigen kracht kunt zetten en hem of haar zelf laat bepalen welke eerste stap hij kan zetten in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling.
Omvang
De training omvat in totaal 3 dagdelen en bestaat uit een trainingsdag (2 dagdelen) en een terugkomsessie (1 dagdeel).
Doelgroep
Deze training is interessant voor medewerkers die als klantmanager werk of participatie werkzaam zijn. Je beschikt over HBO werk- en denkniveau. Je hebt enige ervaring met gespreksvoering en je beschikt over de basiskennis van re-integratie en participatie.
Trainers
Voor de training zetten wij Eileen van Blerk en Sandra da Silva Pinto in als trainers. Eileen en Sandra zijn inhoudelijke specialisten die dagelijks werken met een moeilijke doelgroep. Zij hebben ervaring in het trainen en coachen van professionals. Ons uitgangspunt voor de inzet van deze trainers is dat het een training is vóór professionals en wordt gegeven dóór professionals om zodoende ook samen in gesprek te kunnen gaan aan de hand van voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.
Doelstellingen
Na afloop van de training:
Uitgangspunt training
In deze training laten wij je, in een interactieve setting, kennis maken en oefenen met de gespreksmethodiek van SHMC. In de training worden de uitgangspunten van de gespreksmethodiek gespiegeld aan je eigen praktijk. In de training wordt vooral ingegaan op de praktische toepassing van de methodiek. Desgewenst kunnen de deelnemers ook vooraf praktijkvoorbeelden / casuïstiek aandragen.
Het uitgangspunt van onze training is de praktijk. Het gaat daarbij niet om theoretische scholing, maar vooral om de toepassing in de praktijk. Hierdoor hopen wij de te leren kennis en vaardigheden te kunnen bestendigen in de dagelijkse praktijk.
Programma
TRAININGSDAG (hele dag)
TERUGKOMSESSIE (halve dag)
Certificaat van deelname
Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.
In-company training
We kunnen deze training ook in-company verzorgen. Desgewenst brengen we hier graag een offerte voor uit.