Leergang klantmanager (werk en inkomen)

Klantmanagers werk en/of inkomen balanceren tussen ogenschijnlijke tegenstellingen. Enerzijds leiden meer taken met minder budget tot een zakelijkere inrichting van gemeentelijke organisaties. Anderzijds wordt er richting de burger juist maatwerk en een meer menselijke vorm van dienstverlening gevraagd. Daarnaast wordt van de professionals verwacht dat zij integraal werken, over kaders heen kijken en buiten de gebaande paden denken, terwijl zij in een omgeving werken die als geen andere juist bestaat uit juridische kaders vanuit wet- en regelgeving. Je staande houden in dit krachtenveld vergt vakmanschap, diepgaande kennis, specifieke vaardigheden en een houding waarin je je met lef en persoonlijk eigenaarschap kunt bewegen.

Klantmanagers werk en/of inkomen werken vanuit de Participatiewet. De conclusie van het Ministerie is dat deze wet niet werkt zoals was verwacht. De wet is te complex, gaat onvoldoende uit van vertrouwen en behoeft verbetering als het gaat om inkomensondersteuning en passende ondersteuning bij participatie. Om hier veranderingen in te brengen gaat de Participatiewet via verschillende fases op de schop. De wijzigingen in de Participatiewet staan niet op zichzelf, maar zijn slechts één wetsvoorstel in een heel scala aan voorstellen met als ambitie om de wetten in ons sociaal zekerheidsstelsel beter op elkaar te laten aansluiten, om meer te werken vanuit vertrouwen en om meer ruimte te creëren voor de zogenaamde menselijke maat.

De menselijke maat voor klantmanagers werk en inkomen betekent dat zij rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van cliënten en het contact persoonlijker en transparanter maken, wat uitdagingen oplevert door werkdruk en resultaatafspraken. Het houdt in dat de klantmanager empathisch is, luistert naar de belevingswereld van de inwoner en samen naar oplossingen zoekt, terwijl deze ook moet voldoen aan wetten en regels. Het uitgangspunt van de menselijke maat is daarbij iets cruciaal anders dan het leveren van maatwerk. Bij maatwerk gaat hem om een uitzonderingsoplossing voor een individuele casus. Bij het werken vanuit de menselijke maat gaat het om een fundamentele werkhouding van de klantmanager ten opzichte van de burger, waarbij de focus ligt op gelijkwaardigheid. Werken vanuit de menselijke maat vraagt om een domein-overstijgende visie en vereist creativiteit binnen wettelijke kaders.

Van de klantmanager vereist dit dat hij niet zozeer werkt vanuit de letter van de wet, maar vanuit de geest van de wet. Dit kan alleen als hij de wet- en regelgeving dusdanig goed kent dat hij zich daarin vrij kan bewegen. Dit vergt meer dan alleen theoretische kennis en praktische vaardigheden. Je hebt de bedoeling van de wetgeving, de opdracht aan de gemeenten daarin en je eigen rol helder voor ogen. Je bent in staat om beleid en regelgeving, methodieken, processen en data als ondersteunend te zien aan het doel en je raakt daar niet in verstrikt. Je bent niet bang om buiten de lijntjes te kleuren. En je schiet niet in de stress of ervaart minder erkenning ervaart als jouw prestaties niet direct tot het verwachte resultaat leiden.

Complete Leergang Klantmanager Werk en Inkomen
SHMC verzorgt een leergang voor beginnende klantmanagers werk en inkomen. In deze praktijkgerichte leergang krijg je de theoretische kennis en de praktische vaardigheden aangereikt om binnen het sociaal domein zelfstandig en professioneel te kunnen functioneren als (junior) klantmanager werk en/of inkomen. Je leert de relevante wet- en regelgeving toe te passen in de praktijk, integraal samen te werken met ketenpartners en bij te dragen aan een rechtmatige én doelmatige uitvoering van de Participatiewet. Deze leergang is ontwikkeld om professionals in het gemeentelijk sociaal domein te versterken in hun rol als vakbekwame en regievoerende klantmanager. De leergang sluit aan bij actuele ontwikkelingen, wettelijke kaders, en organisatorische en professionele uitdagingen.

Doelgroep
De leergang heeft de volgende doelgroep:

  • Junior-medewerkers werk en inkomen (recht- en doelmatigheid);
  • Specialisten uit het sociaal domein die hun kennis willen verbreden als generalist;
  • Medewerkers die vanuit andere afdelingen van de gemeentelijke organisatie aan de slag gaan bij een afdeling werk en inkomen.

Vereiste voorkennis
De leergang is bedoeld voor deelnemers met:

  • Minimaal hbo werk- en denkniveau, aan te tonen met:
    • Een afgeronde hbo opleiding
    • Een afgeronde mbo-4 opleiding aangevuld met aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein (bijvoorbeeld als medewerker uitkeringsadministratie, consulent, sociaal werker of adviseur).
  • Een basisinteresse in wet- en regelgeving, dienstverlening en maatschappelijke ondersteuning.

Praktijkgericht in een gemoedelijke setting
De hoofddocent en de gastsprekers weten vanuit hun praktijkervaring een veilige en gemoedelijke setting te creëren waarin het draait om interactie en het delen van kennis en ervaringen. Het streven is, dat je datgene wat je leert de volgende dag ook daadwerkelijk moet kunnen meenemen en toepassen in je eigen praktijk.

Jouw resultaat
Na deze leergang:

  • Pas je relevante wet- en regelgeving (zoals de Participatiewet en de Awb) correct toe in praktijksituaties.
  • Beoordeel je aanvragen op rechtmatigheid en doelmatigheid en motiveer je besluiten op een juridisch juiste wijze.
  • Herken je signalen die duiden op mogelijke fraude of onrechtmatigheid en handelt daar professioneel op.
  • Verstrek je passende ondersteuning richting werk, participatie of maatschappelijke betrokkenheid, afgestemd op de mogelijkheden van de klant.
  • Voer je professionele gesprekken met klanten, werkgevers en ketenpartners, vanuit een coachende en integere houding.
  • Rapporteer je helder en zorgvuldig, met oog voor feiten, interpretatie en juridische onderbouwing.
  • Werk je effectief samen binnen het sociaal domein en weet je de verbinding te leggen tussen de Participatiewet, de Wmo en de Jeugdwet.
  • Organiseer je het eigen werkproces efficiënt, met aandacht voor caseloadbeheer, prioritering en kwaliteitsbewaking.

Varianten
Je kunt deze leergang in 3 varianten volgen:

Variant Gericht op Resultaat
Complete leergang Klantmanager Werk én Inkomen Post hbo diploma
Verkorte variant 1 Klantmanager inkomen Certificaat van deelname
Verkorte variant 2 Klantmanager werk Certificaat va deelname

Programma en planning

Module Totale Leergang Verkorte variant 1 (inkomen) Verkorte variant 2 (werk) Dagdelen Voorlopige Data
Oriëntatie: Rolduiding klantmanager X 2 10 maart (9:00 – 16:00 uur)
1.    Participatiewet en Awb X X X 4 19 maart en 26 maart  (9:00 – 16:00)
2.    Voorliggende voorzieningen X X X 2 31 maart (9:00 – 16:00)
3.    De praktijk van een aanvraag levensonderhoud X X 2 2 april  (9:00 – 16:00)
4.    Bijzondere bijstand X X 2 7 april (9:00 – 16:00)
5.    Fraudealertheid X X 2 14 april (9:00 – 16:00)
6.    Re-integratie en participatie X X 4 21 april en 2 mei (9:00 – 16:00)
7.    Professionele gespreksvoering X X X 2 19 mei (9:00 – 16:00)
8.    Rapporteren X X X 1 26 mei ochtend (9:00 – 12:00)
9.    Caseloadbeheer X X X 1 26 mei middag (13:00 – 16:00)
10.    Werkgeversbenadering X X 1 2 juni ochtend (9:00 – 12:00)
11.    Masterclass Participatiewet, Wmo en Jeugdwet X X X 2 9 juni  (9:00 – 16:00)
Individuele coaching 4 x
Intervisie 3 x
Prijzen 2026 € 5.750 € 3.820 € 3.820  

De genoemde prijzen zijn inclusief cursusmateriaal. Alle prijzen zijn exclusief BTW.

De bovenstaande data zijn onder voorbehoud. Er kan op onderdelen nog iets wijzigen.

Hieronder vind je een complete uitwerking van het programma

Specialisten uit het vakgebied
De docenten tijdens deze leergang zijn specialisten uit de praktijk.

Locatie
De leergang vindt plaats in een centrale locatie in de omgeving van Drachten of Assen. Tijdens de cursusdagen op locatie zijn de koffie- en theevoorzieningen voor je geregeld. Bij hele cursusdagen wordt je tussen de middag een lunch aangeboden.

Certificaat
Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.

Aanmelding
Je kunt je aanmelden via het digitale aanmeldingsformulier onderaan deze pagina. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Christiaan Middelkamp, directie opleidingen. cmiddelkamp@shmc.nl | 06-15228544.

Programma per onderdeel

1:    Awb en Participatiewet

Omvang 4 dagdelen (2 hele dagen)
Leerdoel Na afloop van deze module ben je ingewijd in de van toepassing zijnde juridische kaders. Hierbij komen specifiek de Algemene Wet Bestuursrecht en de Participatiewet aan de orde. Je weet na afloop hoe de wetgeving eruit ziet, welke elementen van belang zijn, waar de belangrijkste artikelen te vinden zijn en je weet op hoofdlijnen hoe deze worden toegepast.
Methodiek De docent loopt de wettekst van de Participatiewet volledig met je door en verheldert de droge stof met levendige praktijkvoorbeelden.
Programma ·         AWB en algemene beginselen van behoorlijk bestuur
·         Verordeningen en de begripsbepalingen
·         Opdracht aan gemeenten
·         Rechten en plichten
·         Arbeidsinschakeling
·         Inlichtingenplicht en afstemming
·         Algemene bijstand
·         Vormen van bijstand
·         Normen, verhoging en verlaging
·         Middelen
·         Toekenning, vaststelling en betaling
·         Onderzoek, opschorten en herzien
·         Aanvullende verplichtingen
·         Terugvordering en verhaal
·         Bestuurlijke boete
·         Gegevensuitwisseling
·         Specifieke gemeentelijke regelingen
·         Actuele ontwikkelingen

2:   Voorliggende voorzieningen

Omvang 2 dagdelen (hele dag)
Leerdoel Na afloop van deze module heb je kennis genomen van de verschillende voorliggende voorzieningen en van de criteria om voor de verschillende voorliggende voorzieningen in aanmerking te komen.
Methodiek De docent leert je om een trechtermodel te hanteren, waarbij pas als er geen mogelijkheden voor voorliggende voorzieningen zijn de Participatiewet in beeld komt.
Programma ·         Werkloosheidswet (WW)
·         Ziektewet
·         WIA
·         Wajong
·         Toeslagenwet
·         Studiefinanciering
·         Wet inkomensvoorziening oudere werklozen (IOW)

3:    De  praktijk van een aanvraag levensonderhoud

Omvang 2 dagdelen (hele dag)
Leerdoel Na afloop van deze module weet je hoe het aanvraagproces verloopt. In deze training wordt de wetgeving vertaald naar de dagelijkse praktijk met betrekking tot het afhandelen van een aanvraag levensonderhoud. Je leert hoe je de theorie kunt toepassen in de praktijk.
Methodiek Aan de hand van het aanvraagformulier biedt de docent je een interactief kijkje in het aanvraagproces.
Programma ·         Aanvraagformulier
·         Het belang van de klant
·         De voorbereiding van een gesprek
·         Checklist voor afhandeling aanvraag
·         Checklist gezamenlijke huishouding
·         Bankafschriften lezen
·         Berekenen vrij te laten vermogen
·         Berekenen norm
·         Uitleg inlichtingenverplichtingen en maatregelen
·         Het belang van goed rapporteren

4:    Bijzondere bijstand

Omvang 2 dagdelen (hele dag)
Leerdoel Na afloop van deze module beschik je over de basiskennis van bijzondere bijstand, de individuele inkomenstoeslag, de individuele studietoeslag en het minimabeleid
Methodiek Aan de hand van praktijkvoorbeelden vertaalt de docent de juridische basis naar de praktische toepassing.
Programma
  • De onderzoeksvragen om het recht op bijzondere bijstand vast te stellen
  • Voorliggende voorzieningen in relatie tot bijzondere bijstand
  • Verschillende soorten van inkomsten
  • Het berekenen van de draagkracht
  • Gemeentelijk beleid

5:    Handhaving en fraudealertheid

Omvang 2 dagdelen (hele dag)
Leerdoel Na afloop van deze module weet je hoe de handhaving georganiseerd en ben je bekend met het specialisme en de bevoegdheden die daarvoor nodig zijn. Tevens leer je praktische tips en trucs over het herkennen van signalen in dossiers en systemen die duiden op mogelijke fraude.
Methodiek De docent bespreekt de theoretische achtergronden met je en brengt vervolgens praktijkvoorbeelden in, over het herkennen van fraudesignalen.
Programma ·         Doel handhaving
·         Visie-elementen hoogwaardig handhaven
·         Stoplichtenmodel
·         Strafrecht – bestuursrecht
·         Toezichthouderschap
·         Fraudealertheid
·         Casuïstiek
·         Uitleg bronnenonderzoek
·         Gebruik suwinet
·         Gebruik openbare bronnen (waaronder internet)
·         Gespreksvoering
·         Huisbezoek
·         Rapporteren

6:      Re-integratie en participatie

Omvang 4 dagdelen (2 hele dagen)
Leerdoel Na afloop van deze module weet je wat de opdracht van gemeenten is om bijstandsgerechtigden te ondersteunen richting de arbeidsmarkt of maatschappelijke participatie.
Methodiek De docent bespreekt de theoretische achtergronden met je en neemt je aan de hand van voorbeelden mee in de dagelijkse praktijk van de klantmanager.
Programma “Het procesmatig denken (en verbinden) in het sociaal domein”
Algemeen:
·         Participatiewet
·         Gemeentelijke organisatie
·         Rollen, taken en verantwoordelijkheden
·         Positie van de klantmanager in dat grote geheel
·         Meebewegen met bestuurlijke/politieke stromen
Coachen en/of regievoeren:
·         Kortdurende begeleiding (0-6 maanden)
·         Langdurende begeleiding (6-24 maanden)
Arbeidsparticipatie:
·         Arbeidsfitte klanten, CV’s en solliciteren
·         Zoeken van vacatures
·         Contact met werkgevers
·         Matchen
Maatschappelijke participatie:
·         Wijkgericht / gebiedsgerichte aanpak
·         Arbeidsmatige dagbesteding/beschut werk/vrijwilligerswerk/ tegenprestatie
·         Ontwikkeltrajecten
Nieuwe doelgroepen:
·         Doelgroepenregister
·         Inzet jobcoaching
·         Loonwaardemeting
Overig:
·         Gespreksvoering op maat
·         Sluitende aanpak jongeren

7:      Professionele gespreksvoering

Omvang 2 dagdelen (hele dag)
Leerdoel Na afloop van deze module heb je praktische tips en handvatten gekregen om technieken toe te passen in je gespreksvoering waarmee je in staat bent om een klantsituatie goed in beeld te brengen
Methodiek De docent deelt de basiskennis met je en vertaalt dit naar de praktijk aan de hand van casuïstiek en praktijkopdrachten
Programma ·         Structuur en doel in het gesprek
·         Je eigen rol en houding in het gesprek en hoe verhoud je je tot je gesprekspartner
·         De invloed van je eigen (voor)oordelen, meningen, normen en waarden
·         Je eigen (non)verbale communicatie
·         Open en gesloten vragen
·         Doorvragen
·         Spiegelen
·         Confronteren
·         Zo weinig mogelijk oplossingen aanreiken
·         De ander zelf doelen en wensen laten formuleren
·         Omgaan met een steeds moeilijkere doelgroep
·         Het voeren van een slecht nieuws gesprek

8:      Rapporteren

Omvang 1 dagdeel (ochtend)
Leerdoel De klantmanager verwoordt zijn bevindingen veelal in een rapportage. Deze rapportage en het daarin verwoorde advies zijn de basis voor je besluit en uitermate bezwaargevoelig. Na afloop van deze module weet je hoe een juridisch juiste en volledige rapportage is opgebouwd.
Methodiek Aan de hand van praktijkvoorbeelden en een thuiswerkopdracht bespreekt de docent praktische tips en trucs en do’s en don’ts met je. In deze module gaan de consulenten werk en inkomen apart van elkaar aan de slag, zodat de inhoud zoveel mogelijk aansluit op een ieders praktijk.
Programma ·         Wijze van rapporteren
·         Waarborgen van de objectiviteit
·         Weergave van feiten en omstandigheden
·         Vastleggen van verklaringen
·         Verwoorden van de conclusie
·         Vertalen van de conclusie naar een advies over de gevolgen voor de uitkering

9:      Caseloadbeheer

Omvang 1 dagdeel (middag)
Leerdoel Veel medewerkers binnen een sociale dienst (inkomen, werk, handhaving, of Wmo) beheren een eigen werkvoorraad of caseload die vaak bestaat uit een groot aantal klanten. In deze module leer je hoe je structuur en prioriteiten kunt aanbrengen in je werkvoorraad, zodat je je werkvoorraad goed en efficiënt kunt beheren.
Methodiek Aan de hand van stellingen en oefeningen geeft de docent je praktische tips en trucs. In deze module gaan de consulenten werk en inkomen apart van elkaar aan de slag, zodat de inhoud zoveel mogelijk aansluit op een ieders praktijk.
Programma ·         Het ervaren van werkdruk
·         Het kunnen stellen van prioriteiten
·         Het verschil tussen spoed en belangrijk
·         Do’s en don’ts
·         Praktische tips en trucs
·         Beheer werkprocessen in klantvolgsystemen

10:   Werkgeversbenadering

Omvang 1 dagdeel (ochtend)
Leerdoel Na afloop van deze module heb je:

  • Inzicht in de beweegredenen van de ondernemer.
  • Inzicht in de behoefte van zowel de ondernemer als de werkzoekende.
  • Inzicht in het belang om de werkzoekenden die je bemiddelt goed te kennen.
  • Een reëel beeld van vraag en aanbod.
  • Inzicht in het belang van jobcoaching.
  • Praktische handvatten en tools gekregen om contact met werkgevers te maken en te onderhouden.
Methodiek De trainer gaat interactief met je aan de slag. Hij geeft je tips en handvatten die je in de praktijk en in gespreksvoering met werkgevers direct kunt toepassen.
Programma
  • Contact maken met lokale werkgevers
    • kansen halen en kansen brengen
    • het ‘ego’ van de werkgever gebruiken
  • Contact onderhouden met werkgevers
    • daar waar je succesvol bent
    • daar waar je nog niet succesvol bent
  • Wet- en regelgeving en voorzieningen die voor werkgevers interessant zijn
  • Acquisitie, jobhunting en jobcarving
  • Presentatie van de klant:
    • Belang van een CV
    • Voortrajecten
    • Solliciteren

11:      Masterclass Participatiewet, Wmo en Jeugdwet

Omvang 2 dagdelen (hele dag)
       Leerdoel In het sociaal domein hebben drie decentralisaties plaatsgevonden. Als medewerker werk en/of inkomen ben je vooral gefocust op de Participatiewet. In de praktijk krijg je steeds meer te maken met de Wmo en de Jeugdwet. Na deze module ken je de hoofdlijnen van de Wmo en de Jeugdwet en de link met de Participatiewet.
Methodiek Aan de hand van interactieve gesprekken en praktijkvoorbeelden krijg je een kijkje in de wereld van de zorg.
Programma ·         Wat is de nieuwe rol van gemeenten?
·         Hoofdlijnen Wmo
·         Hoofdlijnen Jeugdwet
·         Link met de Participatiewet
·         Hoe krijg je als klantmanager te maken met Wmo en Jeugdzorg?

 

Meld je nu aan voor de Leergang Klantmanagement (recht- en doelmatigheid)